Rasmus Dahlberg:

Dristige missioner - Fra 2. verdenskrig

2005, Aschehoug
190 sider, illustreret med fotos og kort

Anmeldt 29 marts 2005 af Ole Stig Andersen
i Danmarks Radio, P1 Morgen, "Fagbogen"

Underholdningsindustrien er fuld af dramatiske beretninger, med barske helte der tager sejren hjem på trods af al sandsynlighed. Den slags plejer vi ikke at anmelde i "Fagbogen", vi regner det for fiktion, selv om det handler om virkelige hændelser. Men når en gruppe unge historikere ser nærmere på den slags action, og udgiver en bog med titlen "Dristige missioner - fra 2. Verdenskrig", så er der måske grund til at kigge med. Det har journalist Ole Stig Andersen gjort:
Den her bog ville jeg nok have elsket da jeg var dreng. Her fortælles ti historier om fantastiske aktioner, "Dristige Missioner" som den hedder, under 2. Verdenskrig. Heltene er ubådskaptajner, kommandosoldater, bombepiloter, frømænd, partisaner. Og jeg synes jeg har hørt og set adskillige af de historier mere end én gang før: Befrielsen af Mussolini, Sabotagen af tungtvandsværket i Telemarken, Erobringen af den tyske krypteringsmaskine Enigma, Angrebet på Ruhrdæmningerne med en bombe der kunne slå smut på floden, Ubådsangrebet på den engelske flådehavn Scapa Flow, Forsøget på at snigmyrde den tyske general Rommel i Nordafrika. Faktisk er det slet ikke ukendte historier forfatterne har gravet frem, nej, det er de samme actionhistorier som så mange andre har fortalt og fortæller.

En rigtig testosteronbog er det, så godt som ingen kvinder optræder der i den. Og der er både allierede helte og tyske helte. Og den sidestilling bekymrer forfatterne så meget, at det må undskyldes i forordet. Forfatteren forsøger ikke at vurdere aktionerne, men har udvalgt sine helte udfra "personlighedstrækket dristighed" som det hedder.

Hver historie begynder med et bid, en appetitvækker fra dramaets højdepunkt, som skal gøre en interesseret i at læse optakten. Og historierne er fulde af troværdighedsskabende detaljer. Der var 38 meter hen til kanonen, og den skød klokken 22.57, hvad granaterne vejede, hvilket kodenavn de havde og hvilken fabrik de var fremstillet på. Der var også overskyet og vandet var koldt, osv osv, alle den dramatiske fortællings klassiske numre.

Denne vrimmel af tekniske detaljer giver et gennemresearchet indtryk, historierne virker "sande". Så meget desto mere som bogen er skrevet af et kollektiv på syv historikere under ledelse af Rasmus Dahlberg, fra det Historiske Hus i Odense, som før har gjort sig bemærket med spændende nye vinkler på historien, bl a i bogen Den Menneskelige Faktor der i detaljer beskrev nogle katastrofeforløb som fik afgørende historisk betydning.

Og det er nok den model der er taget op her igen, bare i fortyndet udgave. Der er noget "follow-up" over den. Og så er der bare en påfaldende mangel på HISTORIE i denne bog. Der er ikke antydning af mere generelle overvejelser, de kunne være af kaosteoretisk art fx, der godtgør det interessante i det lange løb i den slags afgørende spidssituationer. Rasmus Dahlberg håber ellers i sit forord at bogen "vil underholde, oplyse og anspore eftertanke hos læserne." Men der er ikke noget der tyder på at den har ansporet forfatterne selv til nogen eftertanke.

Det er som om forfatterne ikke vil noget HISTORIE med denne bog, bare fortælle nogle dramatiske beretninger fra historien. Det er selvfølgeligt helt i sin orden at lave endnu en røverroman, men så burde jeg måske ikke have ladet mig lokke til at anmelde den som om det var en fagbog.

>

ANMELDELSER
SPROGPOLITIK