Jorden

2004, Forlaget Aktium
520 sider, 349 kr

Anmeldt 6. dec 2004 af Ole Stig Andersen
i Danmarks Radio, P1 Morgen, "Fagbogen"
Hør anmeldelsen her:

Jordskælv og vulkanudbrud; orkaner og oversvømmelser, ozonlag der forsvinder og indlandsis der smelter, er katastrofer som medierne gerne rapporterer om. Her til morgen er det kombinationen af jordskælv, regn og jordskred som har ramt over 800.000 filppinere i den forløbne uge.

Og, Ole Stig Andersen, du står her med en kæmpebog der handler om selve den jord som vi lever på, og altså nogle gange dør af.

Ja, det er en ordentlig kleppert af en bog. Hør lige (bum) Den vejer lige knap 3 kilo, og slået op er den så over en halv meter bred, så man kan ikke have den i hånden, den skal ligge foran én. Den er lige sagen til et sofabord, eller et venteværelse eller et bibliotek.

Det er ikke Jordens liv der er bogens emne, men selve den fysiske jord, jorden, luften, vandet: mineraler og vulkaner, have og skove, floder og ørkner, gletsjere og bjerge, atmosfæren og klimaet. Og det er en fantastisk bog, et rigtigt pragtværk. Det ene fantastiske foto efter det andet.

Se fx det her opslag. Det viser et oversvømmet landområde i Nordaustralien. Det er blikstille og det mest yndige, blide lyserøde/bronzegyldne lys hviler over scenen. Det ser ud som om der ikke er en lyd. Og hele vejen ud over det blanke vand stikker siv og andre vækster op her og der og kaster deres spejlbillede. Det er næsten et abstrakt, monokromt kunstværk. Fantastisk. Og den slags billeder er der mange af.

Hvem står bag dén layout?

Bogen er blevet til i et samarbejde mellem det amerikanske museum Smithsonian og det engelske forlag Dorling Kindersley som i en årrække har lagt nye standarder for fagbogslayout. Kendetegnet på de berømte Dorling Kinersley layouts er at hvert opslag er en afsluttet helhed, og der er en usædvanligt høj grad af integration mellem tekst og billeder. Se fx det her opslag der forklarer Hvad mineraler er, hvordan de opstår, med instruktive tegninger og igen et fantatstisk fote, her af en genneskåret agat. Det er forbilledligt.

For det er ikke bare et enestående billedværk. Billederne er ledsaget af tekster som fx i det her opslag om vulkaner, mine drengedages fascination, Det forklares hvad vulkaner er, hvordan de fungerer og så er der en stribe små artikler - og billeder - om en række af verdens kendte og mindre kendte vulkaner pænt fordelt mellem kontinenterne, om særlige vulkanudbrud, og om kendte vulkanforskere.

Hvilket publikum er den beregnet for?

Bogen er velegnet til pluklæsning og bladning på må og få, og den må kunne vække interessen for klodens fantastiske mangfoldighed og skønhed hos enhver. Det er fremragende, både pædagogisk og underholdenede, det er et opslagsværk som jeg er sikker på også ville kunne bruges som lærebog.

Forlaget har tidligere udgivet et andet pragtværk i samme format, layout og pragtudstyr og omfang: DYR. Og man kan kun håbe at der kommer flere. Fx om Planter, eller Verdensrummet.

Sådan en bog må have krævet mange menneskers samarbejde?

Bogen er redigeret og skrevet af en lang række internationale eksperter i de forskellige fagområder, og en række danske specialister har været fagkonsulneter på bogen. Men fantastisk som billedsiden er, så har der ikke været udvist helt samme omhu ved oversættelsen. Teknisk litteratur på engelsk har en betydelig større andel af fagterminologi end det er nødvenigt på dansk, og jeg synes det indsnævrer sådan en bogs målgruppe, når saltholdighed hedder salinitet og en del andre eksempler af samme sproglige slags. Den slags er i sidste ende en beslutning, værre bliver det når steder i verden får nye engelskagtige navne, i stedet for det de hidtil har heddet på dansk, som fx de Pontiske bjerge i Nordtyrkiet der i bogen hedder Ponticbjergene, og der er også en del af den slags. Og så er der direkte fejl. Vulkanen Tambora i Indonesien hævdes i teksten at ligge på en af de små Antiller. Men de små Antiller ligger i Mellemamerika og ikke i Indonesien. Der skulle have stået de små Sunda-øer. Og der er et meget instruktivt og flot afsnit om pladetektonik, de store og mindre plader der danner jordens overflade og og flyder rundt mellem hinanden og skaber bjerge og jordskælv og vulkaner. Men det generer mig at Italien iflg side 488 ligger på den europæiske plade, mens landet iflg side 106 ligger på den afrikanske. Jeg ved ikke hvad der er rigtigt, men en slags fejl må der helst ikke være for mange af, i en bog med så perfektionistiske ambitioner.

Hvor mange anmelder-vulkaner vil du så give den?

Ja i den gamle karakterskala får den kun 11 pga problemerne med teksten, men i den nye kan den jo kun få topkarkteren 12.

Se lige her ... Se den her by, et luftfotografi afslører at den ligger nøjagtigt i karteret efter et meteornedslag.

Og prøv lige at se det her billede ...

Og mens jeg skruer ned for vores anmelder, journalist Ole Stig Andersens begejstrede forsøg på at lede studieværten på afveje og lave fjernsyn i radioen, kan jeg fortælle at det var forlaget Aktiums iillustrede opslagsværk Jorden, han fortalte om. Pragtværket er på 520 sider og pga den internationale produktion kan det sælges i en dansk version for sølle 349 kr. Længe leve globaliseringen!

>

ANMELDELSER

>